خودرو

مزدا CX-30 ؛ هیولای ژاپنی قدم روی آسفالت تهران می‌گذارد / تاریخ 7 مرداد 1403

با باز شدن مرزها و رفع ممنوعیت واردات خودرو محصولات مزدا یکی از گزینه های اصلی برای واردات خودرو به داخل کشور هستند. یکی از این خودرو ها که محصولی بروز در سبد محصولات مزدا در بازار های جهانی محسوب می شود، مزدا CX-30 است

به گزارش علی مگ به نقل از قیمت 360، مزدا CX-۳۰ یکی از خودروهای وارداتی و جدید بازار است که توسط یک شرکت وارد کننده خودرو به کشور وارد می شود. کراس اووری ساب کامپکت که طراحی جذابی دارد.

درباره مزدا CX-۳۰

مزدا یکی از خودروسازان ژاپنی است که توانسته جای خود را در بازار ایران پیدا کند و محصولات آن همواره مورد توجه ما ایرانی ها بوده است. تا قبل از آغاز تحریم ها و ممنوعیت واردات خودرو های خارجی محصولات مزدا مانند مزدا ۳ حضور پر رنگی در بازار کشور داشتند و هنوز هم بعد از گذشت سال ها، کیفیت خوبی را به نمایش می گذارند. با این حال حضور محصولات این برند در ایران متوقف شد و دیگر شاهد محصولات جدید مزدا نبودیم. اما اکنون با باز شدن مرز ها و رفع ممنوعیت واردات خودرو محصولات نشان مزدا یکی از گزینه های اصلی برای واردات خودرو به داخل کشور هستند. یکی از این خودرو ها که محصولی بروز در سبد محصولات نشان مزدا در بازار های جهانی محسوب می شود، مزدا CX-30 است.

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا CX-30 یک کراس اوور ساب کامپکت است که بر اساس نسل چهارم مزدا ۳ طراحی و تولید شده و عملا نسخه کراس اوور آن  به حساب می آید. این خودرو به لحاظ کلاس و سبک طراحی بین مزدا CX-3 و CX-5 قرار می گیرد. مزدا CX-30 برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه MOTOR SHOW ژنو دیده شده و از سال ۲۰۲۰ در بازار های جهانی عرضه شده است. این کراس اوور جذاب ژاپنی در کشور های مختلفی نظیر؛ ژاپن، مکزیک، روسیه، مالزی و… تولید می شود اما یکی از سایت های اصلی تولید و مونتاژ این خودرو، در کشور چین است که توسط نشان مشترک چانگان-مزدا انجام می شود.

در حال حاضر شرکت آفتاب خودرو مسئولیت واردات مزدا CX-30 را بر عهده دارد و قرار است این خودرو را از طریق نشان مشترک چانگان- مزدا وارد بازار ایران کند.

طراحی بدنه

به طور کلی سبک طراحی MAZDA CX-30 را می توان بسیار شبیه به سبک طراحی نسل چهارم مزدا ۳ دانست و همان سبک طراحی مخصوص مزدا به نام KODO را به راحتی می توان در این خودرو دید. مزدا CX 30 در نمای جلو سبک طراحی به نسبت خشن و تهاجمی را به نمایش می گذارد و خطوط کرومی که در زیر چراغ های جلو و جلو پنجره این خودرو به کار رفته جلوه ای لوکس و بروز را به این خودرو داده است. از طرفی خطوط برآمده در بخش زیر سپر این خودرو طراحی این بخش را جذاب تر کرده است.

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

خطوط طراحی به کار رفته در نماهای جانبی مزدا CX-30 جلوه این خودرو را در این بخش از سادگی خارج کرده است و فلاپ هایی که به صورت یکپارچه در پایین در ها و گلگیر ها به کار رفته جلوه ای اسپرت را به این کراس اوور جذاب ژاپنی داده است. از طرفی سبک طراحی رینگ های آلومینیومی به گونه ای است که می تواند احساس لوکس بودن را به بیننده القا کند.

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

بخش زیادی از جلوه و زیبایی نمای عقب مزدا سی ایکس ۳۰ مدیون فرم و دیزاین چراغ های عقب این خودرو است که هماهنگی بسیار خوبی را با بخش جلو به وجود آورده است. استفاده از المان های دایره ای شکل در چراغ های عقب این خودرو می تواند توجه ها را به خود جلب کند. از طرفی استفاده از دو خروجی اگزوز در بخش سپر عقب مزدا CX-30 جدا از اینکه به طراحی بخش عقب این خودرو کمک شایانی کرده، نوید یک پیشرانه قدرتمند را نیز می دهد.

مشخصات فنی مزدا CX-۳۰

مزدا CX-30 یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با فناوری GDI را در زیر کاپوت خود جای داده است. این پیشرانه می تواند نهایت قدرت ۱۸۶ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل کند و می تواند در بهترین حالت، سرعت خود را در مدت زمان ۸.۱ ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا سی ایکس – ۳۰ در بخش سیستم تعلیق خود در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق توییست بیم بهره می برد که استفاده از این ترکیب باعث کاهش صدای ورودی به کابین شده است. مزدا CX30 دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای هر صد کیلومتر تنها، ۵.۸ لیتر است که عدد بسیار خوبی به شمار می رود.

برند مزدا
مدل CX-۳۰
کلاس بدنه کراس اوور
سال تولید ۲۰۲۴
حجم موتور ۱۹۹۸ سی سی
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
فناوری موتور تنفس طبیعی مید هایبرید
قدرت ۱۸۶ اسب بخار
گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۵
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب توییست بیم
طول ۴۳۹۵ میلی متر
عرض ۱۷۹۵ میلی متر
ارتفاع ۱۵۴۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۶۵۵ میلی متر
وزن ۱۴۶۲ کیلوگرم
حجم باک ۵۱ لیتر
مصرف سوخت ۶.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۶۵R۱۶
شرکت عرضه کننده آفتاب خودرو
برند نشان مادر مزدا
کشور سازنده ژاپن – چین

نکته قابل توجهی که در مورد این خودرو باید به آن اشاره کرد این است که این خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی را از سازمان استاندارد  Euro NCAPدریافت کند که نشان دهنده ایمنی بالای MAZDA CX-30 است.

طراحی داخل کابین و امکانات

اگر بخواهیم نگاهی کلی به طراحی و دیزاین داخل کابین مزدا CX-30 داشته باشیم باید بگوییم که طراحی کلی آن بسیار شبیه به طراحی کابین نسل چهارم مزدا ۳ است با این تفاوت که متریال داخل کابین آن کمی لوکس تر احساس می شود. با نگاهی دقیق تر به کابین این خودرو می توان متوجه شد که این از فرم طراحی راننده محور بهره می برد که دسترسی راننده به بخش های مختلف را راحت تر می کند و از طرفی بر طراحی و دیزاین کابین این خودرو نیز موثر است. جدای از این مورد فرم طراحی دریچه های سیستم تهویه  نیز جلوه خوبی را به کابین این خودرو داده است.

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

طراحی بخش کنسول وسط مزدا سی ایکس ۳۰ نیز مشابه طراحی مزدا ۳ بوده و از المان های مشترکی نظیر دسته دنده، اهرم دسترسی به مالتی مدیا و … در طراحی این بخش استفاده شده است با این حال چرم های مصنوعی به کار رفته در اطراف کنسول وسط باعث شده تا این کابین خودرو چهره لوکس تری داشته باشد. در مورد متریال کابین این خودرو نیز می توانیم بگوییم طراحان مزدا CX-30 در طراحی این قسمت ها، دست و دلبازی به خرج داده اند و و بیشتر قسمت های کابین این دارای متریال نرم و یا روکش چرم مصنوعی هستند که احساس لوکس بودن را به همراه حس حال اسپرت که از طراحی داخل کابین مزدا ۳ ناشی می شود را به صورت تمام و کمال به سرنشینان منتقل کند.

MAZDA CX-30 به عنوان یک کراس اوور نسبتا لوکس وارداتی امکانات بسیار خوبی را با خود به همراه دارد. امکاناتی نظیر؛ ۷ کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، رادار خط خوان، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، ترمز اضطراری، سیستم هشدار خواب آلودگی راننده، شارژر بی سیم، درگاه USB، رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، رادار نقطه کور، ترمز پارک برقی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، رینگ های آلومینیومی، تریم چرم مصنوعی، سیستم صوتی حرفه ای، صندلی برقی سرنشینان جلو، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، سانروف، اپل کارپلی، اندروید اتو، شیفتر پشت فرمان، هدآپ دیسپلی، حافظه صندلی راننده، در صندوق عقب برقی، فناوریLED  چراغ ها و… تنها بخشی از آپشن ها و امکانات این کراس اوور جذاب هستند.

امکانات ایمنی و رفاهی

امکانات ایمنی هفت کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار نقطه کور – رادار خط خوان – اخطار برخورد از جلو – ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهی صندلی برقی راننده با حافظه – هدآپ دیسپلی – سیستم صوتی BOSE – تنظیم حالت رانندگی – درِ صندوق عقب برقی – استارت دکمه ای – شارژر بیسیم تلفن همراه – دنده پشت فرمان – ترمز پارک برقی – اتوهلد – رادار تابلوخوان – فناوری LED چراغ ها – سانروف – اپل کارپلی – اندروید اتو – کروز کنترل تطبیقی – حفظ رانندگی بین خطوط – سنسور پارک جلو و عقب – دوربین دنده عقب – کنترل حرکت در سراشیبی – تهویه اتوماتیک

مزایا و معایب

مزایا کیفیت ساخت بالا – توان فنی مناسب – ایمنی خوب – امکانات مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه دو دیفرانسیل – قیمت به نسبت بالا

رقبای مزدا CX-۳۰

مزدا CX-30 به عنوان یک کراس اوور وارداتی امکانات و مشخصات بسیار خوبی دارد و همین موضوع پیدا کردن رقیبی شایسته برای این خودرو را سخت می کند. با این حال در میان خودرو های وارداتی می توان خودرو هایی نظیر؛ کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، نیسان ایکس تریل، هوندا HR-V، نیسان قشقایی و… را به عنوان رقبای مزدا CX-30 معرفی کرد.

آلبوم تصاویر

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

مزدا CX-30 ؛ مشخصات فنی + معرفی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا