جنجال شاسیبلند ایران خودرو!
قیمت ریرا چهارشنبه سوم مرداد به شکل غیررسمی یک میلیارد و 270 میلیون اعلام شد. وزیر صمت اما بلافاصله این خبر را تکذیب کرد
قیمت نهایی ایرانخودرو ریرا «۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان» اعلام شده است. البته وزیر صمت پس از انتشار قیمت کارخانه، اعلام کرد که این خودرو با قیمتی کمتر از ۱ میلیارد تومان روانه بازار خواهد شد.
پس از مدتها، قیمت نهایی نخستین شاسیبلند ایرانخودرو بالاخره مشخص شد و «ریرا»، محصول ایرانخودرو با قیمت کارخانهای ۱ میلیارد و ۲۷۰ هزار تومان، گرانترین خودروی ایرانی لقب گرفت.
پس از کشوقوسهای فراوان و گذراندن مراحل مختلف، نسخههای نهایی ریرا آماده ورود رسمی به بازار شده و قیمت نهایی آن مشخص شده است. قیمت نهایی ایرانخودرو ریرا «۱ میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان» اعلام شده است. البته وزیر صمت از انتشار قیمت کارخانه، اعلام کرد که این خودرو با قیمتی کمتر از ۱ میلیارد تومان روانه بازار خواهد شد.
ریرا یا پروژه K۱۲۵، بر مبنای پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته و طراحی شده است. پژو ۲۰۰۸ فقط در نسل اول در بازار ایران حضور داشت، اما اینکه ایرانخودرو چگونه پلتفرم نسل دوم را که هیچوقت وارد ایران نشد، خرید و بر مبنای آن خودرو طراحی کرده، خود جای سؤال است.
درباره ریرا / اولین کراساور ایران خودرو چه مشخصاتی دارد؟
برخی از قسمتهای ریرا با نگاهی به سایر خودروها طراحی شده است. در نمای جلویی ری را، از سبک طراحی دو چراغ استفاده شده که به شکل واضحی یادآور محصولات هیوندای مانند کونا و سانتافه است. دی لایت خودرو با گرافیک ۳ تایی، در بالای چراغ اصلی با لامپ هالوژنی قرار گرفته است. اینکه در گرانترین خودروی ملی ساخته شده، از سبک کاسه چراغهای بسیار قدیمی با لامپ هالوژنی استفاده میشود، بسیار جای انتقاد دارد. نکته عجیبتر اینکه ایرانخودرو چندین سال است که دنا را با لنز و کاسه چراغی جدیدتر از ری را عرضه میکند!
چراغهای اصلی با جلوپنجره تلفیق شده و دماغه خودرو را در مجموع تشکیل میدهند. گرافیک جلوپنجره از سطح نسبتاً خوبی بهره میبرد. امیدواریم که ایرانخودرو در زمان عرضه این خودرو، اشکالات عجیب و غریبی که در تارا وجود داشت، مثل وجود منافذ و فضای زیاد بین کاپوت و سپر وجود نداشته باشد.
برای اولین بار در کشور، یک خودروی ملی با چراغهای کرنرینگ تولید میشود. این سیستم بهگونهای کار میکند که با چرخش فرمان بهاندازه مشخصی، قسمتی از چراغهای جلو روشن میشود تا مسیر داخل پیچ نورانی شود و راننده با دید کافیتری بپیچد. لامپ به کار رفته در بخش کرنرینگ، LED بوده اما سایر لامپها متأسفانه هالوژنی خواهند بود.
نمای کناری از طراحی سادهای برخوردار است. ایرانخودرو قصد دارد تریم دو رنگ مثل قرمز و مشکی را برای ری را در نظر بگیرد.
نمای پشتی ری را که انتظار میرفت مثل تارا، از چراغ متصل استفاده کند، از یک چراغ کاملاً جدا از هم و نسبتاً اسپرت استفاده کرده است. این چراغها درون یک قاب مشکیرنگ قرار دارند که خطوط اطراف آن ممکن است کمی آزاردهنده باشد. دیفیوزر خودرو هم ساده و هم اسپرت طراحی شده است.
اما وارد بخش کابین میشویم؛ استفاده از دو نمایشگر در کنار هم، دستهدنده خلبانی، فرمان دو پره و D کات و نورپردازی داخلی، تعجب بسیاری از ما را برانگیخت، چرا که این امکانات در یک خودروی داخلی و ملی حضور دارند. البته صرفاً “وجود” این امکانات مزیت بهحساب نمیآید، چرا که باید دید تا در نسخههای نهایی، از کیفیت اجرایی خوبی برخوردار هستند یا خیر.
سنسور نور و باران، چهار ایربگ (کیسه هوا)، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تهویه اتوماتیک، استارت دکمهای، دنده پشت فرمان، شارژر بیسیم تلفن همراه، نمایشگر لمسی مالتیمدیا، گرمکن و تنظیم برقی صندلیهای جلو، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، تنظیم حالت رانندگی، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی و… از جمله امکانات حاضر در این خودرو هستند.
پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربوشارژ EFP، قلب تپنده ریرا در نسخه فولآپشن است که قادر به تولید قدرت ۱۶۰ اسببخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتنمتری است. برای انتقال قدرت از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت DAE استفاده شده است. شتابگیری صفر تا صد ریرا بنزینی حدود ۱۰٫۴ ثانیه اعلام شده است.