بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)، در حال برگزاری است. طی این دوره از نمایشگاه بینالمللی الکامپ، نماینده شرکت مخابرات ایران باهدف معرفی خدمات و سرویسها حضور پیدا کرده است.
داوود زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران، طی بازدید از غرفه نماینده شرکت مخابرات ایران در نمایشگاه الکامپ، گفت: شرکت مخابرات ایران، شرکت مادر تأمین زیرساختهای ارتباطی در حوزه کسبوکارهای دیجیتال است. شرکت مخابرات ایران، اپراتور همراه و ثابت را در داخل خود جایداده است و در حوزههای دیتا، فیبر نوری، تلفن ثابت و غیره فعالیت میکند و تنها شرکتی در کشور است که باید زیرساختهای اقتصاد دیجیتال را فراهم آورد و در این زمینه موفقیتهای خوبی را کسب کرده و در سراسر کشور پوشش ارتباطی همراه و ثابت را ارائه کرده است. درزمینهٔ فیبر نوری که بهعنوان یک بستر انتقال سریع و امن جدید در عرصه زیرساختی مطرح است، اقدامات خوبی انجام داده است و در تمام کشور حضور دارد و میتواند حضور خود را تقویت کند.
او در ادامه گفت:پس از آمادهسازی زیرساختها باید به سراغ سیاستگذاری برویم؛ شرکتهای ارائهکننده خدمات جدید که بر پایه اقتصاد دیجیتال فعالیت میکنند، باید بتوانند از زیرساختهای موجود استفاده کنند. اگر به خدمات نوین کمی قدیمی شده مراجعه شود، مانند بانکداری دیجیتال، بهداشت، آموزش و کسبوکارهای خاص، متوجه میشویم که زیرساخت اصلی آن را مخابرات فراهم کرده است و توسعه این زیرساختها باید ادامه پیدا کند. مخابرات تا به امروز تنها زیرساخت را فراهم میکرده است و از سال گذشته تصمیم گرفته است، خود به عرصه ارائه خدمات وارد شود و بخشی از درآمدزایی خود را به شکل جدید ادامه دهد؛ در این راستا اقداماتی صورت گرفته است که ازجمله آنها میتوان به شرکت کاراشاب اشاره کرد.
خبر خوش برای متقاضیان اینترنت پرسرعت
زارعیان صحبت خود را با دادن یک خبر خوش به متقاضیان اینترنت پرسرعت ادامه داد و گفت: ما از روز گذشته سرعت اینترنت فیبر نوری را از صد مگابایت بر ثانیه، برای مشتریانی که نیاز به خدمات پرسرعت دارند به هزار مگابایت بر ثانیه افزایش دادهایم. این اتفاق نویدی است برای کسانی که میخواهند از فیبر نوری برای کسبوکارهای خود استفاده کنند و سرعت هزار مگابایت بر ثانیه سرعتی است که میتواند به هر نیازی از تولید محتوا تا بازیهای آنلاین گرفته پاسخگو باشد. از تمام متقاضیان نیز دعوت میکنیم تا از این سرویس استفاده کنند.»
گام دبیرخانه انقلاب صنعتی چهارم در حوزه اینترنت اشیاء
عبدالله بیان – مدیر مخابرات منطقه البرز و مسئول دبیرخانه انقلاب صنعتی چهارم شرکت مخابرات ایران هم طی بازدید از غرفه نمایشگاه مخابرات ایران در الکامپ گفت: در اولین گام، دبیرخانه انقلاب صنعتی چهارم تحولاتی که در سطح جهانی رخ داده است را شناسایی کرده است. در این مسیر ده تا یازده محور شناساییشده است. تمرکز ما بر برخی از حوزهها است که نزدیکی بیشتری با کسبوکارهای ما دارد و اولین گام را در حوزه اینترنت اشیاء برداشتیم که پایه انقلاب صنعتی چهارم است.
نقش الکامپ در دستیابی به اهداف دبیرخانه انقلاب صنعتی چهارم
او در ادامه گفت: در این راستا شروع به شناسایی شرکتهایی کردیم که در این حوزه فعال هستند و کارکردند، تا بتوانیم از توان آنها برای توسعه اینترنت اشیاء استفاده کنیم. در این راستا ۶ محور را شناسایی کردیم که عبارتاند از سنسور، اتصال، پلتفرم عمودی، پلتفرم افقی، ابر داده و هوش مصنوعی، در طول همه اینها نیز به بحث امنیت پرداختیم. قصد داریم تمام شرکتهایی که در داخل کشور در این حوزه فعال هستند را شناسایی کنیم و در این مسیر از نمایشگاههایی که برگزار میشوند، مانند نمایشگاه الکامپ کمک میگیریم. در حال حاضر در توسعه پلتفرم و سنسور دو شریک خوب و قوی پیداکردهایم و قرارداد آنها در حال نهایی شدن است. در حوزه کشاورزی، دامداری و داده ابری نیز در حال فعالیت و توسعه محصول هستیم.
دو هدف راهبری شرکت مخابرات ایران برای کسبوکارهای نوین
یوسف شکوری – معاون راهبرد و توسعه شرکت مخابرات ایران هم طی بازدید از غرفه کاراشاب در الکامپ گفت:با توجه به گستره حضور شرکت مخابرات ایران در سطح کشور و پیشینه ارائه خدمات ارتباطی آن، برای کسبوکارهای نوین نیز برنامه دارد. نیازهای بازار ایجاب میکند تا ما تمام ضرورتهای کسبوکارهای نوین را شناسایی کنیم و اهداف راهبردی برای آنها تعیین کردیم.
او در ادامه با اشاره به اینکه دو هدف راهبردی توسعه مشارکتها و سرمایهگذاری در زیستبوم دیجیتال و خلق جریانهای جدید درآمدی از بستر زیستبوم دیجیتال تا به امروز تعیین شدهاند، گفت: برای افزایش مشارکتها در این خصوص و تعداد خدماتی که میتوانیم در حوزه کسبوکارهای نوین داشته باشیم نیز برنامهریزی کردهایم. برای سرویسهای هوشمند در تمام بخشها، از صنعت گرفته تا منازل و کسبوکارها، برنامهریزی کردهایم و برای هرآن چه که در حوزه اقتصاد دیجیتال و کسبوکارهای نوین میتواند به مردم خدمات ارائه کند برنامه داریم.
یاسر باقری – مدیرکل بررسیهای اقتصادی و توسعه کسبوکار شرکت مخابرات، در ادامه این بازدید، گفت: شرکت مخابرات از دیرباز در هسته مرکزی اقتصاد دیجیتال مشغول فعالیت بوده است و اولین شرکتی بود که به بحث دیجیتالی کردن ارائه خدمات ورود کرد و تا به امروز نیز بر همین مبنا جلو رفته است. شرکت مخابرات پسازآنکه توانست در بحث رساندن صدا به خانههای مردم در رتبه هشت جهانی قرار گیرد، وارد حوزه خدمات اینترنت و دیتا شد و در حال حاضر بالای ۶۰ درصد خدمات اینترنت در کشور را به شکل مستقیم ارائه میکند و بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد ارائه خدمات اینترنتی نیز بر بستر شرکت مخابرات به منازل مردم میرسد.
باقری در ادامه با اشاره به اینکه اینترنت هسته اقتصاد دیجیتال است، گفت: زمانی که بحث ارتباطات همراه پیش آمد، شرکت مخابرات ایران، برند همراه اول را تا سیس کرد و پس از مستقل کردن آن بهعنوان شرکتی که آماده ورود به بورس باشد، توانست این فناوری نوین را به دست همه مردم ایران برساند.
سهم ۹۵ درصدی شرکت مخابرات ایران در پروژه فیبر نوری
او در ادامه گفت: در حال حاضر سرویسدهنده اصلی در حوزه فیبر نوری نیز شرکت مخابرات است؛ بالای ۹۵ درصد فیبر نوری که در کشور کشیده شده است و در حال ارائه خدمات است، به شرکت مخابرات ایران تعلق دارد. سایر اپراتورها نیز در حال ورود به این حوزه هستند. هیچ انحصاری در این بازار وجود ندارد و میتواند در این حوزه، بازار رقابتی شکل بگیرد. حتی باوجود ورود سایر اپراتورها به این حوزه به نظر نمیرسد سهم شرکت مخابرات ایران به زیر ۷۰ درصد در پروژه توسعه فیبر نوری برسد.
مخابرات ایران میتواند اپراتور فناوریهای نوظهور باشد
مدیرکل بررسیهای اقتصادی و توسعه کسبوکار شرکت مخابرات در ادامه افزود: شرکت مخابرات ایران، در فضاهای اطراف هسته نیز واردشده است؛ اگر روزی تنها اپراتور صدا بوده است، امروز میتواند اپراتور فناوریهای نوظهوری باشد که در قالب انقلاب صنعتی چهارم مطرحشده است و در دنیا در حال پیشروی است؛ ازجمله هوش مصنوعی، بلاک چین و کلان داده.
ورود شرکت مخابرات ایران به اپراتوری سلامت و حملونقل
باقری در ادامه گفت:یکی از حوزههایی که شرکت مخابرات در حال حاضر به آن ورود کرده است، بحث اینترنت اشیاء است. اپراتورهای مخابراتی در جهان نیز همین مسیر را پیشگرفتهاند. آنها نیز به دنبال رساندن اینترنت به اشیاء، پس از رساندن آن به افراد و خانهها هستند. شرکت مخابرات از سال گذشته با شناسایی شرکای تجاری قدر در حوزههای ذکرشده، سعی داشته است که شبکهسازی در سطح همکاری تجاری را ایجاد کند تا به کمک توانمندیهای داخلی اینترنت اشیاء را نیز به خانههای مردم بیاورد. شرکت مخابرات ایران به حوزه اپراتوری نظارت تصویری نیز ورود پیدا کرده است. در سال جاری در حوزه اپراتوری سلامت و حملونقل نیز در حال ورود است تا بتواند فناوریهای نوظهور را گامبهگام بهصورت اقتصادی به خانهها مردم بیاورد.